PR03 Economische zaken en promotie

Wat willen we bereiken?

Weert als aantrekkelijke centrumstad waar mensen graag wonen, werken en verblijven. Iedere euro die in Weert wordt uitgegeven, versterkt de draagkracht voor onze voorzieningen en de kwaliteit ervan.

Economie en arbeidsmarkt

Regionaal economische structuurversterking
Om als regio voorop te blijven lopen, investeert Keyport continu in ondernemerschap, arbeidsmarkt, innovatie en duurzaamheid. Basis is het "Routeplan Keyport 2021-2024", "Keyport Next Level" en de MKB-deal "Vitaal, veerkrachtig en innovatief MKB" van het Ministerie van EZK (Economische Zaken en Klimaat).  Keyport vervult ook een belangrijke rol in het versterken van de circulaire economie in het kader van de Task Force Corona Midden-Limburg.

Lokale arbeidsmarktagenda en regionaal arbeidsmarktbeleid
Voor het herstel van economie en werkgelegenheid is het van belang mismatches op de arbeidsmarkt te verkleinen, (intersectorale) mobiliteit te bevorderen en meer duurzame loopbaantrajecten te realiseren. Als regio investeren we daarom samen met onze partners op het gebied van onderwijs en bedrijfsleven in een op kennis en vaardigheden gericht matchingsproces en scholing en ontwikkeling voor iedereen. Lokaal is de in 2019 vastgestelde arbeidsmarktagenda door de crisis in een ander perspectief komen te staan. Middels de arbeidsmarktagenda zoeken de lokale partijen die zich hieraan gecommitteerd hebben de verbinding met de regionale netwerken, beleid en regelingen en blijven we lokaal inzetten op aantrekken en behouden van (jong) talent voor Weert. Hiervoor wordt de samenwerking met Parkmanagement geïntensiveerd.

Toekomstbestendige bedrijventerreinen
De Weerter bedrijventerreinen functioneren gemiddeld genomen vanuit ruimtelijk-economisch perspectief goed en de sociaal-economische waarde is relatief groot. Liefst 45% van de Weerter werkgelegenheid bevindt zich hier (gemiddeld in Nederland 30%). Het is dus belangrijk om ook in de toekomst over een voldoende en gedifferentieerd aanbod aan bedrijventerreinen te beschikken. Het in stand houden en faciliteren van lokale dynamiek is belangrijk. Er wordt een vervolg gegeven aan de aanbevelingen van het onderzoek naar de ruimtebehoefte aan bedrijventerreinen. Dit betekent dat we de vraag-aanbodsituatie, leegstand e.d. samen met de gemeente Nederweert, ondernemers en marktpartijen gaan monitoren. En om als Weert niet op slot te raken gaan we alvast nadenken over een eventuele uitbreidingslocatie voor de periode na 2030.

Plan uitvoering citymarketing en merkstrategie
Om meer mensen aan Weert te binden op het gebied van wonen, werken, bezoeken en recreëren is een professionaliseringsslag gemaakt. Stichting Weert Marketing gaat Weert vanuit een gedragen kader positioneren, ondersteund door een specifiek voor Weert ontwikkelde merkstrategie. Voor het verder vergroten van het draagvlak gaat de stichting actief op zoek naar nieuwe stakeholders.

Vitale binnenstad
Met de inzet van de Stichting Streetwise continueren we de verbetering van het vestigingsklimaat in de binnenstad door het aantrekken en begeleiden van nieuwe vestigers en het proactief in gesprek gaan met pandeigenaren. Door de hoge leegstand is deze inzet zeer wenselijk. Waar mogelijk wordt transformatie van winkelpanden tot woningen gestimuleerd.
Afhankelijk van de uitkomst van de stemming wordt de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor de ondernemers verlengd.
De uitgangspunten van de Visie op het Stadshart worden herijkt in de nieuwe Omgevingsvisie.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 12:30:30 met de export van 09/29/2021 12:21:30