Investering | Lasten | I/S | |
Prioriteiten | |||
Stelpost knelpunten weginfrastructuur 2022 | 43 | S | |
Stelpost kleine verkeersknelpunten 2022 | 13 | S | |
Bemeteren netwerk openbare verlichting | 100 | 7 | S |
Ecologisch bermbeheer | 43 | S | |
Hoogwaardige fietsverbinding Weert-Nederweert | 1.230 | 37 | S |
Stelpost knelpunten weginfrastructuur 2022
Wat willen we bereiken?
Grotere knelpunten in de weginfrastructuur oplossen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Jaarlijks neemt de raad een besluit over de grotere projecten ten laste van deze stelpost. Op basis van de “Inventarisatie knelpunten Ringbanenstelsel 2017” worden de aan te pakken knelpunten uitgevoerd.
Wat mag het kosten?
De raad heeft bij de behandeling van de Kadernota 2018 een motie aangenomen over knelpunten in de weginfrastructuur. Naar aanleiding van deze motie en het gevoerde debat wordt een jaarlijks terugkerende prioriteit opgevoerd om kleine verkeersknelpunten op te lossen. Ook zijn naar aanleiding van het document “Inventarisatie knelpunten Ringbanenstelsel 2017” en deze motie tot en met 2024 prioriteiten opgevoerd ten behoeve van het oplossen van de grotere knelpunten in de weginfrastructuur. Het budget voor 2022 (voor dekking van kapitaallasten van investeringsbudgetten) wordt geraamd op € 42.500,-.
Stelpost kleine verkeersknelpunten 2022
Wat willen we bereiken?
Kleine verkeersknelpunten oplossen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Op basis van inventarisatie worden de knelpunten aangepakt.
Wat mag het kosten?
De raad heeft bij de behandeling van de Kadernota 2018 de motie IM9 aangenomen over knelpunten in de weginfrastructuur. Naar aanleiding van deze motie en het gevoerde debat wordt een jaarlijks terugkerende prioriteit van € 12.500,- als dekking voor kapitaallasten opgevoerd om kleine verkeersknelpunten op te lossen.
Bemeteren netwerk openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
Op basis van het beheer- en onderhoudsplan openbare verlichting dat op 3 juni 2020 in de gemeenteraad is behandeld, wordt deze prioriteit ingediend. Dit is nodig om het energieverbruik van de openbare verlichting nauwkeuriger (feitelijk verbruik ten opzichte van schatting) met de netbeheerder te kunnen afrekenen. Tevens is dit noodzakelijk om verdere verduurzaming van de openbare verlichting mogelijk te maken. Het betreft onder andere verder integreren van dimprofielen en specifieke innovatieve toepassingen waarbij er gestuurd kan worden op verkeersaanbod. Daarom is bemeteren nodig.
Wat gaan we daarvoor doen?
Alle zogenoemde ontstekingspunten van de openbare verlichting (circa 350 in geheel Weert) worden bemeterd.
Wat mag het gaan kosten?
Investering van € 100.000,-.
Ecologisch bermbeheer
Wat willen we bereiken?
De biodiversiteit is sterk afgenomen het voorbije decennium. De bermen vormen een fijnmazig ecologisch netwerk als verbinding tussen natuurgebieden en de stad. Bermen vormen een essentieel onderdeel in het behoud en versterking van ecologische waarden in onze gemeente. Deze prioriteit draagt bij aan het vergroten van biodiversiteit onder het thema openbaar gebied en draagt bij aan ecologische waarden van het Weerterlandschap onder het thema duurzaamheid en natuur.
Wat gaan we daarvoor doen?
De wijze van het maaien alsook de frequentie wordt aangepast waardoor beschermde plant- en diersoorten meer kans hebben om te overleven. De voorgestelde werkwijze is gedetailleerder, daarnaast vindt er uitgebreider vooronderzoek en monitoring plaats om de effecten hiervan in beeld te brengen en daarop bij te sturen.
Wat mag het gaan kosten?
€ 43.000,- per jaar.
Hoogwaardige fietsverbinding Weert-Nederweert
Wat willen we bereiken?
De Provincie Limburg, de regio Midden-Limburg en de gemeente Weert hebben het speerpunt fiets hoog op de agenda staan. Samen willen we bereiken dat meer mensen de fiets als alternatief vervoermiddel gaan gebruiken. Voor de situatie Weert – Nederweert geldt dat door de relatief korte afstand tussen beide kernen nu al veel werknemers, scholieren, consumenten en recreanten voor hun dagelijkse verplaatsing de fiets gebruiken. Ook het station in Weert ligt voor de inwoners van Nederweert, Ospel en Nederweert-Eind op fietsafstand. Het aanleggen van een aantrekkelijke, conflictvrije en verkeersveilige route tussen Weert en Nederweert moet dit gebruik bevorderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
In 2022 starten we met een haalbaarheidsonderzoek naar het fietspad. Hierin wordt het plan verder uitgewerkt tot een concreet project. Deze uitwerking doen we op een participatieve manier met de omgeving. Met name het gedeelte Helmondseweg in Weert vraagt om goede afstemming met de belanghebbenden. Gelijktijdig met de realisatie van de snelfietsroute worden werkzaamheden van WML (transportleiding Ospeldijk, Weert) opgepakt. Het streven is om in 2022/2023 te starten met de realisatie. Het gedeelte Helmondseweg wordt in 2023/2024 gerealiseerd.
Wat mag het gaan kosten?
€ 1.230.000,- voor Weert. Totaal € 4,2 miljoen. Belangrijk is dat de provincie al cofinanciering ter hoogte van € 2,1 miljoen heeft toegekend.