Paragrafen

Financiering

In deze paragraaf wordt het financieringsbeleid voor 2022 en verder toegelicht. De uitvoering van de financieringsfunctie vindt plaats binnen de kaders zoals die zijn vastgelegd in de Wet Financiering decentrale overheden (Wet Fido) en in de financiële verordening en het treasurystatuut gemeente Weert 2021. In de vastgelegde kaders staan transparantie en risicobeheersing centraal.

Ontwikkelingen
Met ingang van 1 augustus 2021 is er een nieuwe achtervangovereenkomst met het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) afgesloten. Het WSW borgt leningen van woningcorporaties. Rijk en gemeenten staan elk voor 50% in de achtervang bij het WSW (25% wordt verdeeld over alle gemeenten en 25% werd tot 1-8-2021 toegerekend aan 1 gemeente die in de leningovereenkomst is vermeld). Er is geen 1op1 relatie tussen de leningen en de activiteiten van een corporatie in de gemeente. Doordat investeringen van een corporatie per gemeente verschillen en leningen bedrijfsgebonden zijn is er scheefheid ontstaan in de verdeling van de achtervang over gemeenten. De ene gemeente staat gegeven het bezit op basis van WOZ-waarde van een corporatie voor hogere bedragen in de achtervang dan andere gemeenten.
Gemeenten wordt pas als achtervang aangesproken als het WSW niet aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Het risico voor de achtervangers is overigens beperkt, tot nu toe heeft het WSW daar geen beroep op gedaan. Het WSW benadrukt dat de essentie van de gemeentelijke achtervang niet wijzigt.

De belangrijkste wijzigingen, die zijn doorgevoerd voor nieuwe leningen en herfinanciering van bestaande geborgde leningen, zijn:

  • Op verzoek van de VNG wordt voor nieuwe leningen de verdeling van de tweede 25% achtervang veranderd. In plaats van 1 gemeente staan alle gemeenten in de achtervang waar een corporatie DAEB-bezit (sociale woningbouw en maatschappelijk vastgoed) heeft, naar rato van de marktwaarde van dat bezit. Dit voorkomt verdere scheefheid in de verdeling van de achtervang tussen gemeenten. Jaarlijks wordt de achtervang van de leningen van een corporatie verdeeld op basis van volgens de nieuwe systematiek.
  • Tot nog toe tekende de gemeente Weert per lening naast, de bank, de corporatie en het WSW  bij de leningovereenkomst mee. Deze mogelijkheid om mee te tekenen is vervallen. De nieuwe generieke achtervangovereenkomst gaat uit van ongelimiteerde achtervang. Gemeenten hebben geen invloed meer op het wel of niet borgen van leningen. Het WSW toetst aan de algemeen geldende financiële ratio’s. De VNG dient veranderingen in de financiële ratio’s van het WSW en de Autoriteit Woningcorporaties (AW) overigens goed te keuren en houdt zo namens alle gemeenten grip op de borging. Limitering van de achtervang kan alleen nog per corporatie en in overeenstemming met alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft. Met name voor corporaties met bezit in een groot aantal gemeenten, zoals Wonen Limburg, is dit praktisch heel lastig. Sturing door de gemeente op investeringen en andere uitgaven van corporaties is nu voornamelijk mogelijk door vastlegging van de gemeentelijke wensen in de woonvisie en door het maken van prestatieafspraken met woningcorporaties en huurdersorganisaties.
Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 12:30:30 met de export van 09/29/2021 12:21:30