2021 | 2022 | |
Salarissen | 10.277 | 10.960 |
Personeel van derden | 1.156 | 568 |
Gemeentehuis en werf | 2.322 | 2.091 |
ICT/software | 4.390 | 3.739 |
Communicatie | 92 | 57 |
Post en archief | 140 | 142 |
Abonnementen en contributies | 362 | 373 |
Verzekeringen (m.n. WA) | 214 | 215 |
Inhuur specifieke deskundigen | 321 | 298 |
Opleiding en vorming | 467 | 601 |
Overige overhead | 685 | 525 |
Diverse baten | -27 | -14 |
Dekking vanuit grexen/projecten | -711 | -654 |
19.688 | 18.902 |
Salarissen en sociale lasten
Dit betreft de salarissen van de ondersteunende afdelingen en het management. De stijging van 2021 naar 2022 komt door verschuiving met personeel van derden en inhuur specifieke deskundigen en stijging als gevolg van CAO en periodieken.
Personeel van derden
De daling op personeel van derden komt doordat in 2021 budgetten zijn overgeheveld vanuit salarissen om in te huren op vacatureruimte. Daarnaast lopen een aantal tijdelijke budgetten af.
ICT/Software
De budgetten voor ICT/Software zijn in 2022 voornamelijk lager omdat er in 2021 een aantal incidentele budgetten voor de vervanging van applicaties waren.
Inhuur specifieke deskundigen
Dit betreft budgetten voor de accountantscontrole, de bedrijfsarts, inhuur van juridisch advies en dergelijke. In 2021 was dit iets hoger doordat er budget vanuit vacatureruimte is ingezet voor inhuur specifieke deskundigen.
Opleiding en vorming
Met ingang van 2022 is het opleidingsbudget verhoogd. Om naar de toekomst toe een goed ontwikkel- en opleidingsklimaat te garanderen is het van belang om te zorgen dat ons opleidingsbudget aansluit bij de landelijke norm van 1,8% van de loonsom (personeelsmonitor A&O).
Overige overhead
Overige overhead daalt omdat in het bedrag van 2021 een overheveling uit de slotwijziging 2020 opgenomen is voor de RUD (Regionale Uitvoeringsdienst).
Zie voor verdere toelichting ook de financiële analyse van overhead (onderdeel Financiële begroting).