Wegen
Het (groot) onderhoud aan de verhardingen wordt gebaseerd op het beheer- en onderhoudsplan 2020-2029 en de gegevens in het beheerssysteem. Deze gegevens worden 1 keer per circa 1,5 jaar ge-update via weginspecties van het gehele areaal. Deze informatie zorgt voor een grove meerjarenplanning met een tijdshorizon van vijf jaar. Elk jaar wordt op basis van actuele lokale informatie, zoals schouwrondes en meldingen van inwoners/bedrijven, de grove meerjarenplanning bijgesteld. Zo ontstaat een dynamische meerjarenplanning waarbij, daar waar mogelijk, ook aansluiting wordt gezocht met de aanpak van verkeerssituaties, rioolvervangingen of reconstructieprojecten in het openbaar gebied.
Civieltechnische kunstwerken
Het onderhoud aan de civieltechnische kunstwerken wordt gebaseerd op het beheer- en onderhoudsplan 2020-2030 en de gegevens in het beheerssysteem. Van ieder (groot) civieltechnisch kunstwerk is een meerjaren onderhoudsrapport zodat duidelijk is welk onderhoud de komende jaren nodig is voor een goed functionerend kunstwerk. Hiervoor is een reserve gevormd. Grootschalige vervangingen en/of levensduurverlengende maatregelen worden separaat aan de raad voorgelegd, e.e.a. conform het vastgestelde beheer- en onderhoudsplan. Inmiddels zijn ook alle kleine kunstwerken voorzien van een instandhoudingsadvies. Zo is ook voor alle kleine kunstwerken een goed beeld en inzicht met betrekking tot het specifieke onderhoud per kunstwerk.
Vooralsnog past ook het onderhoud aan de kleine kunstwerken binnen het vastgestelde beheer- en onderhoudsplan inclusief de reserve. Ook hier geldt dat grootschalige vervangingen en/of levensduur verlengende maatregelen separaat aan de raad worden voorgelegd.
Openbare verlichting
In juni 2020 is het beheer- en onderhoudsplan openbare verlichting 2021-2030 door de raad vastgesteld. De techniek van ledverlichting is inmiddels zo ver ontwikkeld, dat er voor alle toepassingen een ledoplossing mogelijk is. De conventionele lichtbronnen zullen op termijn ook niet meer verkrijgbaar zijn. Bij vervanging- en uitbreidingsplannen wordt altijd ledverlichting toegepast. Eind 2021 was ruim 43% van de lichtbronnen van de openbare verlichting uitgevoerd in led. In 2022 zal verder uitvoering worden gegeven aan het beheer- en onderhoudsplan openbare verlichting.
Verkeersregelinstallaties
De verkeersregelinstallaties (VRI) van de Roermondseweg-Ringbaan Oost en de Kazernelaan-Ringbaan West zijn de komende jaren aan vervanging toe. In 2021 zijn de voorbereidingen gestart voor de vervanging van de VRI Kazernelaan. Deze zal in 2022 worden vervangen. De beschikbaarstelling van budget voor de vervanging VRI Ringbaan Oost-Roermondseweg wordt onderdeel van de beoordeling 2022.
Bollards
Voor het reguleren van het verkeer in en rond de binnenstad wordt gebruik gemaakt van
verzinkbare afsluitpalen, zogenaamde bollards. De aanschaf en plaatsing van deze bollards zijn
veelal via eenmalige investeringen gefinancierd. De vervangingskosten van bollards in de binnenstad dienen nog in de meerjarenbegroting te worden opgenomen.
De bewaking en toegangscontrole van de bollards is in 2020 opgenomen in de portal van parkeerbeheer. Het onderhoud van de bollards zal worden uitbesteed aan de leverancier van de parkeerinstallaties.
Parkeren
Vanaf 2022 gaan wij gebruik maken van een digitaal parkeerloket. Dit zorgt voor een verbetering van het parkeergemak bij klanten. Een aanvraag wordt, na betaling, direct online afgehandeld. De klant ontvangt geen fysieke parkeervergunning meer. Het parkeerproduct wordt namelijk direct gekoppeld aan het kenteken van het voertuig van de klant. Ook worden vanaf medio april/mei 2022 geen nieuwe kraskaarten meer verstrekt om bezoekers te laten parkeren in een vergunninghouderszone. Via een nieuwe digitale visiteregeling (applicatie) kunnen bewoners en bedrijven in een vergunninghouderszone haar bezoek aan- en afmelden. Het aan- en afmelden vindt plaats op basis van het kenteken van het voertuig van de bezoeker.