Organisatie
De organisatie ontwikkelt zich permanent en sluit aan op de maatschappelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat jaarlijks wordt stilgestaan bij wat er op de gemeente afkomt. Aan de hand hiervan wordt bepaald wat er nodig is in het kader van organisatieontwikkeling en ontwikkeling van de medewerkers. Daarnaast wat nodig is om maatschappelijke opgaven op te pakken en de programmabegroting uit te voeren. Acties worden geprioriteerd en samengevat in het concernplan.
Strategisch personeelsbeleid
Om als gemeentelijke organisatie de maatschappelijke ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden is het noodzakelijk om op gefundeerde wijze invulling te geven aan de diverse HR-activiteiten. Dit om adequaat te acteren op de huidige maatschappelijke omstandigheden en te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Met het op niveau brengen van het opleiding- en ontwikkelingsbudget borgen we onze ontwikkeling naar een toekomstbestendige en aantrekkelijke organisatie.
Doelmatigheid
In 2022 worden de eerste maatregelen doorgevoerd om per 2024 de taakstelling tot reductie van de personele lasten te kunnen realiseren zoals deze bij de Kadernota 2022 is vastgesteld. De personele taakstelling bestaat uit twee delen. Het eerste deel bedraagt € 615.000,- uit 2018 om het budget personele knelpunten in 2025 terug te verdienen en het tweede deel is € 500.000,- te behalen in 2024 uit doelmatigheid (digitalisering en verbetering processen). Om deze laatste taakstellingen te kunnen behalen zijn investeringen nodig.
Huisvesting De corona crisis en het daarbij behorende thuiswerken heeft ertoe geleid dat we het gemeentehuis minder en anders benutten. Het is aannemelijk dat deze trend zich voortzet en er een hybride situatie ontstaat van afwisselend thuis en op kantoor werken. We zien tegelijkertijd ook dat de behoefte blijft bestaan om elkaar fysiek te ontmoeten. Komend jaar wordt gemonitord of de huisvesting nog verder moet worden aangepast aan deze nieuwe omstandigheden. Ook wordt bekeken welke middelen er nodig zijn om deze vorm optimaal te ondersteunen, zonder dat dit leidt tot desinvesteringen op de lange termijn. De automatiseringsomgeving zal hierbij naadloos aan moeten sluiten.
ICT & informatievoorziening
De wereld om ons heen verandert snel, zeker op het gebied van informatie en digitalisering. De agenda digitale transitie overheid is hierop aangepast en levert nieuwe perspectieven, maar ook uitdagingen op. Denk hierbij aan digitaal participeren, datagedreven werken (op basis van stuurinformatie), nieuwe wetgevingen en (digitale) inclusiviteit. Er is bijna geen opgave in onze gemeente die zonder digitalisering of gebruik van data kan. De maatschappij verwacht steeds meer van ons als gemeente. Snellere dienstverlening en een gelijke informatiepositie voor overheid, inwoners en bedrijven, 24/7 en waarbij privacy en bescherming van de gegevens geborgd is. In 2022 wordt er extra ingezet op stuurinformatie en daarnaast wordt er opvolging gegeven aan het masterplan digitale transitie.
Financiën
Een goede financiële administratie en een inzichtelijk opgebouwde begroting is een belangrijk fundament voor het besturen van de organisatie om onze taken en ambities waar te kunnen maken. Door het verder verbeteren van het planning- & controlproces en de informatievoorziening is er steeds meer rust en stabiliteit in het beheersen van de financiële gezondheid van onze gemeente. Met ingang van de jaarrekening 2022 zal het college een rechtmatigheidsverantwoording afgeven. Medio 2021 is de wetswijziging voor deze rechtmatigheidsverantwoording nog in afwachting van parlementaire goedkeuring. Door middel van deze rechtmatigheidsverantwoording geeft het college expliciet aan dat het rechtmatig heeft gehandeld. De accountant zal dan nog enkel de getrouwheid van de jaarrekening inclusief rechtmatigheidsverantwoording vaststellen, terwijl dat tot en met 2021 de getrouwheid en rechtmatigheid betreft.
Communicatie
Een kerntaak van de gemeentelijke communicatie is het creëren van verbinding. Want alleen in verbinding met onze inwoners, onze ondernemers en instellingen zorgen we als gemeente écht voor impact. Niet pas op het moment dat er een besluit is genomen, maar meestal daarvoor en samen met de betrokkenen. Belangrijk daarvoor is dat we onze basiscommunicatiemiddelen op orde hebben. Denk daarbij aan onze website en social mediakanalen, maar ook aan berichtgeving in de lokale media. Maar communicatie vraagt in veel gevallen ook om maatwerk, want wat voor sommige inwoners, bezoekers of organisaties werkt, werkt voor anderen juist niet. Om die reden is het van belang om bij elk project, traject of beleidsvoornemen stil te staan bij de vraag voor wie we iets doen, hoe iets overkomt en wat de gevoelsmatige en daadwerkelijke impact is. Op die manier proberen we voor elk onderwerp en elke doelgroep de juiste mix van middelen in te zetten, de juiste boodschap in woord en beeld te formuleren en op de juiste manier het gesprek aan te gaan.
Overig
Privacy We blijven werken aan de borging van informatiebeveiliging en privacy binnen de organisatie. Op deze manier blijven we voldoen aan wet- en regelgeving, waaronder o.a. de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), etc. Dit vergt aanpassingen in systemen, processen, beleid en uitvoeringskaders alsook de controle hierop waarmee we kunnen aantonen dat we voldoende aan de gestelde wet en normenkaders voldoen. Naast technische maatregelen en middelen besteden we continu aandacht aan bewustwording van medewerkers. Door campagnes, voorlichtingssessies en trainingen, maken we medewerkers bewust van risico’s en hoe deze te minimaliseren. Ook zorgen we ervoor dat processen veilig zijn ingericht en verantwoordelijkheden op de juiste plek zijn belegd. We hebben oog voor balans tussen informatiebeveiliging, investeringen en gebruiksgemak.
Sturen op effecten Met het in 2020 ingezette traject Sturen op Effecten willen we duidelijk aangeven welke activiteit bijdraagt aan welk maatschappelijk effect. Doen we wel de juiste dingen en leidt het ook tot iets? Het behalen van een maatschappelijk effect is niet alleen de verantwoordelijkheid van de gemeente. Resultaten halen we samen met onze maatschappelijke partners en met onze inwoners. Ook op dit vlak willen we meer verbinding leggen. Het sturen op maatschappelijke effecten vereist een andere aanpak van de beleidscyclus. Visie moet vertaald worden in maatschappelijke effecten, operationele doelen, verwachte (meetbare) resultaten, activiteiten en indicatoren. Het meten van deze waarden biedt een handvat om keuzes te maken. Daarnaast helpt het om de beoogde resultaten, die moeten leiden tot effecten voor de inwoners, bedrijven en organisaties, transparanter te maken. Naast het maken van onderbouwde keuzes, helpt het Sturen op Effecten om de stuurbaarheid van de gemeentelijke organisatie te vergroten.
In 2022 gaan we het derde jaar in van het traject Sturen op Effecten. In dit jaar ronden we het opleiden van organisatie en bestuur naar deze techniek (inclusief het werken met meetwaarden) af. Als de methodiek is geïmplementeerd in de beleidscyclus en de planning- en controlcyclus, wordt op de verdere borging hiervan in de praktijk ingezet.